vadå kristet?

jag är så trött på att folk tjatar om att sverige är ett kristet land. VADÅÅ?
ja vi kanske är ett kristet land, till traditionerna och vårt ursprung är från kristendomen. men liksom, i sverige så är det ju typ flest icke-troende i världen. ändå känner alla någon slags stolthet jämtemot svenska kyrkan. jag fattar inte. som när man diskuterar rasism, då ska folk alltid sitta och försvara svenska kyrkan. ingen verkar komma på något att känna stolthet för i sverige, men när man säger att det inte finns så jättemycket att vara stolt över så blir alla jävlgt arga. det känns som att vi vill försvara sverige men inte riktigt vet vad vi ska försvara.
men jag är stolt över sverige. eller jag skulle inte säga stolt. nej inte stolt men jag känner mig hemma här. detta är här jag känner människor det är här jag kan kulturen det är här jag är hemma. jag är stolt över typ mitt liv här? jag är stolt över hur svenskar är inåtvända men ofta rätt trevliga. jag är stolt över hur jävla mycket bra svensk musik det finns. stolthet nu handlar bara om att försvara en religion som mer än hälften av oss inte tror på. men jaa jag är stolt över lilla puttenutt sverige och alla naiva små svenskar och allt det gulliga och alla skogar och liksom klapp klapp.  så känner jag.

egentligen handlar detta bara om att jag läste om en kristdemokrat i riksdagen som tyckte att fredrik reinfeldtiizzz skulle säga gud välsigne sverige efter sina tal. precis som i usa. för sverige är ett kristet land sa hon. jajaaja SÅ GÖR VI. dessutom har ju fredrik gått ur svenska kyrkan läste jag. det skulle ju verkligen inte kännas falskt om han sa så. ÅHHH ofta.

Kommentarer

DAGS ATT KOMMENTERA:

Namn:
Minns mej

E-postadress:

Min egen blogg/bdb/hemsida:

Skriv skriv skriv:

Trackback
RSS 2.0